
Už sme si v predchádzajúcom mojom príspevku uviedli dve základné chyby pri predaji svojej nehnuteľnosti samopredajom – nesprávne nastavená cena a zlá prezentácia slovnou a fotografickou formou. Už vo fotografickej prezentácii sa musíme vyhnúť tomu, čomu sa musíme nevyhnutne vyhnúť aj pri obhliadke nehnuteľnosti .
Pred samotným fotením ako aj obhliadkou dôkladne upracte a odstráňte všetky osobné veci ako voľne pohodené oblečenie, rozvarené jedlo v kuchyni, nepoumývaný riad, rodinné fotografie. Ako na Vás pôsobia fotografie, ak urobíte fotografie s vysmážaným rezňom na panvici, vyveseným spodným prádlom na balkóne, rozostlanými posteľami s pyžamom? Zobrazenie napr. detailov obývacej steny s množstvom dekorácii nasvedčuje skôr tomu, že predávam tú obývaciu stenu s doplnkami ako predmetnú nehnuteľnosť. Ja dosť často dostanem do rozpakov „domácu pani“ s tým, že jej začnem upratovať priestory v tej danej miestnosti s tým, že odtiaľ odstraňujem množstvo dekoračných predmetov, ktorých sa ani neuvedomiac si nahromadí v obytných priestoroch neúrekom. Fotografie ako aj obhliadku priestorov by ste mali realizovať v neutrálnej pozícii, ako keby ste napr. fotografovali hotelovú izbu. Príprava priestorov, ako na fotografovanie tak aj na obhliadku, je popri cenovej úrovni nehnuteľnosti rozhodujúca. Osobnými vecami dávate prípadnému záujemcovi o kúpu najavo „ toto je môj dom a nie tvoj“ – predávate svoj štýl bývania a nie Vašu nehnuteľnosť. Preto nie je na škodu, ak pri rozhodnutí predať svoju nehnuteľnosť podstatnú časť bytových doplnkov uložili do krabíc a pri očakávaných návštevách potencionálnych kupujúcich len udržujeme tento stav. A pri predaji svojej nehnuteľnosti máme už s balením menej práce. V prípade, že predávate nehnuteľnosť ako novostavbu, prípadne kompletne, čiastočne zrekonštruovanú, odstráňte drobné poškodenia a nedostatky ktoré používaním , resp. časom vznikajú v každej bežnej nehnuteľnosti. Zamerajte sa na tie nedokonalosti, ktoré sa dajú pomerne lacno a rýchlo opraviť. Opravte žalúzie, popraskanú stenu - premaľujte, obvodové lišty na podlahe, resp. výmena plávajúcej podlahy v miestnosti – sú to ozaj cenovo zanedbateľné náklady na to, aký plusový efekt viete dosiahnuť v cenovej úrovni svojej nehnuteľnosti. Potencionálny kupujúci ktorý si tieto nedostatky všimne začne okamžite kalkulovať cenu opravy a koľko energie , času ho to bude stáť a je tu už základ na zníženie ceny nehnuteľnosti, nehovoriac o absolútnom odradení do kúpy. Kupujúci by si mal pri obhliadke predstavovať ako rozmiestni nábytok, aký výhľad má z okien, terasy alebo čo bude pestovať na pozemku, preháňať sa deťmi, vnúčatami, psom. Aj v realitách platí, že kupujeme „očami“. A prvý dojem ak je zlý, už neskôr nenapravíte.
Zároveň pri prezentácii uveďte čo najviac informácii o nehnuteľnosti - lokalitu – ulica, poschodie, orientáciu na svetové strany, dostupnosť nehnuteľnosti v prípade kúpy, informáciu, čo v nehnuteľnosti ostáva v prípade kúpy. Musí vedieť kde sa nehnuteľnosť nachádza - tým ako ďaleko má do obchodu, hypermarketu, škôlky, školy, autobusu, vlaku.
V prípade, že Vám takéto základné informácie o nehnuteľnosti chýbajú, zvyšujete riziko množstva „obťažovateľov“ ako telefonicky tak i osobne realizujúc „exkurziu“ vo Vašej nehnuteľnosti. Úplne ideálnym v tomto smere je v prípade ideálnych podmienok ponuky nehnuteľnosti (nová, kompletne zrekonštruovaná a zariadená) zrealizovať video obhliadku. A takýmto spôsobom dostanete na obhliadku do svojej nehnuteľnosti len serióznych záujemcov.
Prosto prípravou na predaj Vašej nehnuteľnosti zmeňte svoj „domov“ na dom/byt, aby si ho niekto iný mohol zmeniť na svoj „vlastný domov“. A k tomu by ste mali ako objektívnu – nezaujatú tretiu osobu použiť práve toho dobrého „vášho“ realitného makléra.